TOP10:
Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry (ur. 29 czerwca 1900, zm. 31 lipca 1944) - francuski, pisarz i poeta, pilot.
Przyszedł na świat w Lyonie, w rodzinie arystokratycznej. Ojciec osierocił go, gdy ten miał 4 lata. Wtedy wraz z matką i rodzeństwem zamieszkali w zamku u ciotki. Uczęszczał do szkół katolickich, prowadzonych przez jezuitów. Kiedy miał 12 lat odbył swój pierwszy lot samolotem jako pasażer, wtedy też dorobił swojemu rowerowi skrzydła. Studia na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął w 1919 roku. W wieku 21 lat zdobył kwalifikacje pilota cywilnego, a w 1922 wojskowego. W lotnictwie wojskowym służył krótko, ponieważ na skutek wypadku, w którym został ranny, w 1923 przeniesiono go do rezerwy w stopniu podporucznika rezerwy. W 1926 zaczął pracę w Towarzystwie Lotniczym Latecoere, gdzie latał pomiędzy Francją i Afryką, głównie przewoził pocztę. W latach 1929-1931 był dyrektorem oddziału Latecoere Aeroposta Argentina w Argentynie. Poznał tam Argentynkę Consuelę Suncin Sandoval de Gomez, która w 1931, po powrocie do Francji, została jego żoną. W ojczyźnie latał dalej, przewoził pocztę. W grudniu 1935 podjął próbę rekordowego przelotu na trasie Paryż-Sajgon, jednak samolot rozbił się na Pustyni Libijskiej. Podczas wojny domowej w Hiszpanii był korespondentem prasy francuskiej. W styczniu 1938 podjął próbę przelotu na trasie Nowy Jork-Ziemia Ogniska. Tym razem uległ wypadkowi w Gwatemali, gdzie odniósł poważne obrażenia, które poskutkowały trwałym niedowładem lewego ramienia.
Jego doświadczenia lotnicze odbiły się w jego twórczości. Pierwsze opowiadanie L’Aviateur (Lotnik) opublikował w 1926, w 1928 wydał książkę Courrier Sud (Poczta na Południe). W 1931 powstał Nocny lot, a w 1939 Ziemia, planeta ludzi, za którą dostał nagrodę Grand Prix Akademii Francuskiej. Po wybuchu II wojny światowej, jako kapitan lotnictwa latał we francuskim dywizjonie, wykonał kilka lotów bojowych. Po zajęciu Francji przez Niemcy został ewakuowany do Algieru, po demobilizacji wrócił do Francji. W grudniu 1940 przed Portugalię dostał się do USA, gdzie zajmował się pisarstwem.
W Ameryce spędził dwa i pół roku. Powstały tam trzy utwory: Pilot wojenny, List do zakładnika i Mały książę. Dzięki wpływom i znajomościom przydzielono go do lotnictwa Wolnych Francuzów, podporządkowanego amerykańskiemu dowództwu. Po misjach w 1943 przy lądowaniu uszkodził samolot i został zawieszony. Wrócił do latania bojowego w 1944, latał z Korsyki. Awansował do stopnia majora. 31 lipca 1944 wystartował do misji fotografowania niemieckich wojsk koło Lyonu, z której nie powrócił. W 1998 rybak wyłowił z Morza Śródziemnego w okolicy Marsylii bransoletkę należącą do pisarza, a w 2000 znaleziono kawałki jego samolotu, które zostały zidentyfikowane w 2004 dzięki numerom seryjnym.